a)
Yaratıcıya,
b)
Başkalarına,
c)
Kendine karşı olan görev ve sorumlulukları kapsar.
İzcilik hem and hem de türeyi içerir. Her izci bunu incelemeli ve kişisel
olarak bağlılık duymalıdır.
İzcilik din, dil, ırk, soy farkı
gözetmeksizin toplumun tüm üyelerine rehberlik eden, ilkeleri, amacı ve
metodu olan bir etkinliktir.
|
|
İzcilik gönüllülük ister, hiç kimse
izciliğe katılması için zorlanamaz.
|
|
İzcilik politikadan uzak öğretici bir
olgudur; hiç bir siyasi partiyi veya kuruluşu temsil etmez, edemez. İzcilik
ancak toplumuna ve ulusuna yapıcı bir yardım biçimi olabilir.
|
|
İzcilik demokratik bir yapıya
sahiptir.
|
|
İzcilik, emir vermekten çok dinlemek,
rehberlik etmek, henüz olgunlaşmamış gencin gerçek dünyasına saygı duymaktır.
|
|
İzcilik, kişinin inandığı ve topluma
karşı sorumluluk duygularını geliştirilmesinin öğrenildiği bir yaşam
biçimidir.
|
|
İzcilik bağımsız olmayı öğretir.
|
|
İzcilik üniformalı bir eğitimdir.
|
|
İzcilik oba (ekip) sistemini kullanır,
obalar engelleri yenmede kişinin içindeki kıvılcımı yok edebilecek zararlı
etkenleri ortadan kaldırmada bir güvencedir. Oba aynı zamanda sayısal bir
güvence demektir. Karışıklığı önler, demokrasiyi güçlendirir.
|
|
İzcilik gencin içinde bulunduğu
topluma yararlı, aktif ve sorumluluk taşıyan gençler olarak yetiştirmeyi
vurgular ve bunda da önemli bir rol oynar.
|
|
İzcilik gencin kendini tanımasına
yardımcı olur.
|
|
İzcilik aktiftir; toplumda ulusunda
veya uluslararası topluluklarda etkili rol oynamayı öğretir.
|
|
İzcilik doğa ile bütünleşmeyi sağlar.
|
|
İzci lideri açık fikirlidir, hayal
gücünün kullanımını teşvik eder.
|
|
İzcilik değişkendir, asla uzun süreli
olarak hareketsiz kalmaz.
|
|
İzciler hareket ederler.
|
|
Aktiftirler, izciler izleyici
değildir.
|
|
İzcilik dünyanın her yerinde içinde
bulunduğu toplumun koşullarına göre değişen ve toplumun gereksinimlerine göre
hizmet veren bir olgudur.
|
İZCİLİĞİN METODU
İzciliği diğer eğitim şekillerinden ayıran en önemli özelliğe; amacına
ulaşmak için kullandığı değişik metotlardır. İzciliğin doğuşuna kadar hiçbir
eğitim sistemi çocukları bina ve sınıfların dışına çıkaramamış, sadece teorik
bilgiler vererek değiştirme yolunu seçmiştir. Ancak izcilik kurulduğu
günden itibaren okul eğitiminin veremediği eğitimi vermiş, çocuk ve gençleri
zor bir yaşam kavgasına alıştırabilmek için kendine özgü metodlarını, büyük bir
başarı ile kullanmayı günümüze kadar devam ettirmiştir.
Nedir bu metotlar?
Öncelikle çocuk ve gencin sağlam karakterli, iyi insan iyi yurttaş olması
için; onun maceracı ruhunu etkileyecek, takım oyunları ile ona bir şeyler
vermeyi amaçlayan ve bunun için de esas olarak AÇIK HAVA çalışmalarına yönelik
bir teşkilattır.
Çocuklar, izcilikte ilk demokratik ve en küçük birim olan OBA SİSTEMİ
içinde bir grubun üyesi olmanın tadına varır. Demokrasiyi gerçek anlamı ile
hayata geçirmeyi öğrenirler. Grup içinde sorumluluk alma ve sorumluluklarının
gereklerini yerine getirmeyi öğrenirler.
Yapılan her faaliyette YAPARAK YAŞAYARAK öğrenme esastır. İzci, and ve
türesi faaliyetlerinin temel hareket noktalarını teşkil eder. İzci bu değerlere
bağlı kalarak ve bu idealleri gerçekleştirmek için elinden geleni yapmaya devam
eder. Bu eğitim aşağıdaki çerçeve içinde yapılır.
Baden Powell bu konuda şöyle der: “Çocuk ve genç
hizmettense yapmaya daima hazırdır. İzcilikteki öğrenme, kişisel faaliyetle,
gözlem ve deney yapmakla gerçekleşir. Uygulayarak öğrenmeyi içermeyen bir
program izcilik programı olarak düşünülemez. Unutulmamalıdır ki “İZCİLİK,
ÖĞRENİLMEZ YAŞANIR”.
İzcilik, bugün dünyanın en büyük gençlik organizasyonlarından biridir. Yüz
elliden fazla ülkede yaklaşık 25 milyon çocuk ve genç üyesi ile tek hedef
etrafında toplanmalarının nedeni nedir? Toplumların geleceğinin güvencesi olan
gençliğin fiziksel, ruhsal, toplumsal ve zihinsel açıdan tam anlamı ile
gelişmeye ihtiyaçları vardır. Bu yardım hiçbir zaman göstermelik olmamalıdır.
Onlara en uygun bir şekilde düzenlenmiş eğitim programı ile yapılmalı ve bunun
sonucunda da TERFİ edebilmeli, bu gelişmeyi kendisi ve yakın çevresi de
hissedebilmelidir.
1) İzcilik Değerleri (İdealleri): İzcilik idealleri
izci andı, izci türesi ve parolalarında belirlenmiştir. İzci de bu idealler
doğrultusunda daha iyi bir insan olmayı dener. İzcilikte saptanmış olan
hedefler yüksektir. İzci olan genç bu hedeflere erişirken neler yaptığını da
kontrol eder.
2) Oba Sistemi: Oba,
izcilikteki ilk demokratik ve en küçük örgütlü birimdir. Genç bir grup üyesi
olmayı, grup içinde yaşamayı ve vatandaşlığın gerektirdiği sorumluluklara
katılma konusunda çok çeşitli deneyimleri oba da kazanır. Oba metodu izcilerin
bir biri ile demokratik ilişkiler geliştirmesini ve küçük gruplar içinde kendi
kendilerini eğitme olanağını verir.
3) Açıkhava Etkinlikleri: İzcilik programı açık hava etkinliklerine yer verecek şekilde
hazırlanmıştır. İzci olan genç böylece sorumluluğu paylaşmayı ve diğerleri ile
birlikte yaşamayı öğrenir. İzcilik dört duvar dışında yapılan bir çok çalışmayı
kaynaştırıcı niteliktedir.
4) Terfi Ettirmek (Sınıf Çalışması): İzcilik; izcilere terfi ettirme aracılığı ile bir kısım aşılabilecek
engeller ve yükselinebilecek basamaklar dizisi sunar. İzci de kendi terfisini
planlar ve her zorluğun üstesinden gelebilmek için atacağı her adımı
programlar. Burada elde edeceği her başarı için ödül alır. Böylece genç kendine
güven kazanır. İzci sorumluluk almayı, bir üst noktaya çıkmanın ve başarmanın
hazzını da bu sistemde yaşar.
5) Liderlik Gelişimi (Fırsatı): İzcilik programı gençlere liderliği öğrenme ve deneme için fırsatlar
verir. Her izci hem kendi başına, hem de obasıyla birlikte liderlik
yapabileceğini izcilik içinde öğrenir. Genç yaşıtı olanları temsil etmeyi,
haklarını savunmayı, onların liderlik rollerini kabullenmeyi öğrenir. Böylece
geleceğin iyi vatandaşı olmanın temel taşlarını atmış olur.
6) Kişisel Gelişme: Tüm
bireyler gibi genç büyürken izcilik içindeki çalışmalar aracılığı ile kendi
hedeflerini planlamayı ve programlamayı öğrenir. İzcilik çalışmaları içinde
genç iyilik yapma fikri ile kendi kişisel gelişimine katkıda bulunur. Genç
kendine ve çevresine iyilik yaparak büyür. Bu tek başına başarılı bir
gelişmenin temeli olamaz. Bunun yanında liderlerle birlikte izciliğin amaçları
doğrultusunda neler yaptığını da gözden geçirmelidir